ΒΙΟΛΟΓΙΚΗ & ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
                      Η σωματική ανάπτυξη είναι η βιολογική ανάπτυξη του παιδιού και η κατάκτηση αναπτυξιακών σταθμών όπως η βάδιση. Περιλαμβάνει την αδρή και τη λεπτή κινητικότητα και οι δεξιότητες αυτές κατακτώνται σε διαφορετικές ηλικίες. Άλλα παιδιά τις κατακτούν νωρίτερα και άλλα αργότερα καθώς ο βαθμός της ψυχοκινητικής ωριμότητας σχετίζεται άμεσα με τη γενικότερη νευρολογική ανάπτυξη του παιδιού.
Η καθυστέρηση της ανάπτυξης σε ένα τομέα μπορεί να είναι λιγότερο ανησυχητική από ότι η σφαιρική καθυστέρηση σε όλους τους τομείς και μπορεί να παρατηρείται σε όλα τα μέλη της οικογένειας. Η επίτευξη των αναπτυξιακών στόχων εξαρτάται από τις ευκαιρίες και τα ερεθίσματα στα οποία εκτίθεται το παιδί και άρα τόσο γενετικοί όσο και περιβαλλοντικοί παράγοντες καθορίζουν τις τεράστιες ατομικές διαφορές που χαρακτηρίζουν το κάθε παιδί.

1ο Έτος
Αδρή Κίνηση
• Κάθεται και μένει σε καθιστή θέση χωρίς βοήθεια
• Σέρνεται μπρούμυτα προς τα εμπρός τραβώντας
με τα χέρια και σπρώχνοντας με τα πόδια
• Παίρνει στάση μπουσουλήματος
• Σέρνεται στα χέρια και τα γόνατα
• Πηγαίνει από καθιστή θέση σε στάση μπουσουλήματος
• Προσπαθεί να σταθεί όρθιο
• Περπατά κρατώντας έπιπλα
• Κάνει 2-3 βήματα όρθιο μέχρι να πέσει

Λεπτή Κίνηση
• Πιάνει αντικείμενα με τα δάκτυλά του (σαν τανάλια)
• Χτυπά δυο κύβους μεταξύ τους
• Βάζει αντικείμενα σε κουτί
• Βγάζει αντικείμενα από κουτί
• Σπρώχνει με το δείκτη


2ο – 3ο Έτος
Αδρή Κίνηση
• Περπατά μόνο του
• Τραβά παιχνίδια πίσω του, ενώ περπατά
• Μεταφέρει ένα μεγάλο παιχνίδι ή διάφορα παιχνίδια, ενώ περπατά
• Αρχίζει να τρέχει
• Κλωτσά την μπάλα
• Σκαρφαλώνει πάνω και κάτω από τα έπιπλα χωρίς βοήθεια
• Ανεβαίνει και κατεβαίνει σκάλες με υποστήριξη

Λεπτή Κίνηση
• Κάνει μουντζούρες αυθόρμητα
• Χτίζει πύργο με τέσσερα τουβλάκια ή περισσότερα
• Μπορεί να χρησιμοποιεί το ένα χέρι πιο συχνά από το άλλο


4ο Έτος
Αδρή Κίνηση
• Στέκεται στο ένα πόδι μέχρι πέντε δευτερόλεπτα
• Ανεβαίνει και κατεβαίνει σκάλες χωρίς υποστήριξη
• Κλωτσά την μπάλα προς τα εμπρός
• Ρίχνει την μπάλα πάνω από το κεφάλι
• Πιάνει μια μπάλα που αναπηδά τις περισσότερες φορές
• Κινείται προς τα εμπρός και προς τα πίσω με ευκινησία

Λεπτή Κίνηση
• Αντιγράφει τετράγωνα σχήματα
• Ζωγραφίζει ένα άτομο με δύο έως τέσσερα μέρη σώματος
• Χρησιμοποιεί ψαλίδι
• Ζωγραφίζει κύκλους και τετράγωνα
• Αρχίζει να αντιγράφει κάποια κεφαλαία γράμματα


5ο – 6ο Έτος
Αδρή Κίνηση
• Στέκεται στο ένα πόδι για δέκα δευτερόλεπτα ή περισσότερο
• Κάνει κούνια, σκαρφαλώνει μόνο του
• Πηδά και κάνει τούμπες

Λεπτή Κίνηση
• Αντιγράφει τρίγωνο και άλλα γεωμετρικά σχέδια
• Ζωγραφίζει έναν άνθρωπο με το σώμα
• Γράφει κάποια γράμματα
• Ντύνεται και ξεντύνεται χωρίς βοήθεια
• Χρησιμοποιεί πιρούνι, κουτάλι, και (μερικές φορές) μαχαίρι








.